Son peygamber Hz. Muhammed’e gön
derilen son kitap olan Kur’an’ın ilk inen
sûresinin ilk ayeti Besmeleyi emir ediyor:
‘Yaradan Rabbinin adıyla oku!’
Yani, Allah kitabını besmele ile açıyor.
İnsanın ilk duyduğu, ilk söylediği çok
önemlidir. Allah-u Tealanın Peygamber
Efendimize indirdiği altı bin küsur ayet
içinde hepsini kapsayacak bir emirdir bu
hu emirde, insanlara dört önemli mesaj Cehaletin giderilmesi mümkündür. Bilmek okuıl
olur. Allah’ın bir sıfatı da ‘Alim’dir,
‘Hilen.’ Kur’an, ‘Hiç bilenle bilmeyen
mu?’ diyor. Cahiliyye döneminde
ve bütün asırlarda geçerli bulunan
ilk emri olarak ‘OKU!’ kelimesini
bilmesi oldukça önemli ve anlamlıdır.
Allah adıyla okumak. Okumanın
bi şartı var, o da Yaradanın adıyla okunur, Allah adıyla yapılmayan bir okumadan hayır gelmeyeceğini Kur’an’ın gerçek
Milissin olan Hz. Peygamber söylüyor.
melesiz bir okuma faaliyetinden katil,
hortumcu ve rüşvetçinin çok çıkması
ıııılmaz olacaktır. Hiçbir hırsız Besmele
kapıyı veya kasayı açmaz, hiçbir katil Bismillah deyip tetik çekmez, Hiçbir kimse t
lah adıyla rüşvet almaz. Besmele insana f
lah’ı hatırlatır ve şeytanı da ondan uzaklı
tırır. Allah’ı sık sık hatırlayan bir insan yanlış yapmaz. Çünkü Besmele ile O ’na sığııyor ve ondan yardım ve korunma isten
oluyor. Bu da insanı hayırlı şeylere eder.
Kur’an’ın Besmele ile başlamasın
başka bir hikmeti de, Besmelen
Kur’an’a fihrist olmasıdır. Çünkü Besni
le manasında da belirtildiği gibi Kur’aıı
bir özeti hükmündedir. Böylece mana ı
içerik itibariyle büyük bir ayet olan ve sa\
sız faydalar ihtiva eden Besmele, arifler iı,
de büyük bir nimet olmuş oluyor.
d- Kur’an’ın Allah adıyla başlamasın,
diğer bir mesaj da, bir işe başlayan insan
o işe başlama adabını öğretmektir. Allaha
vahiy yoluyla kullarına bir işe başlama
Un adapla şunu öğreniyoruz ki: ‘Her
İMjl.ıngıç, her hareket ve her yöneliş Allah
ulıyl,ı olmaktadır’. Bu da Allah’la kul aratın
l.ılu gerçek münasebeti sağlamış olur.
Ilı sıııeleyi ihlas ve samimiyetle söyleyen
t >u ıırlis, sonunda kainatı, eşyayı, eşyadaki
im rlıklcri, sırları ve Hakk’ı tanıyacak; her
im ılf O’nun varlığını ve tasarrufunu hissedecektir.
varlık Allah’ın ayetidir. Nasıl ki
ayetleri Besmele ile okunur, aynen
gibi kainattaki varlıklar da Besmele
okunmalıdır. Kur’an diyor ki, ‘ölü toprak (arz) bir ayettir.’ (Yasin 33). Yani Allılı’ın
varlığını, birliğini gösteren bir âlâmı
im Toprağa Besmele ile bakılırsa topraktır .iki İlahi tasarruf his edilecektir. Kör, toprak
sağır, cansız ve akılsız bir avuç toprağa
İmi bir çeşit tohum ekerseniz, hepsi ayrı
insanı eşya ve bütün varlıklarla dost
yapar. Zikirle fikir aynı olur ve o zaman in
san hayatından lezzet alır. Aksi taktirde zi
kirşiz insan, her şeyi düşman, anlamsız vc
tesadüfe terk edilmiş birer varlıklar olarak
görür, göğsü daralır, nefes almakta zorlanır
ve bedbin olur. Çünkü dünyayı herkes ken
di inanç ve düşünce aynasından görür.
İnsan genelde sık sık tekrar edilen söz
lerden sıkılır, ancak tekrar edilen şeyler ihti
yaç ise, bu tür tekrarlardan sıkılma değil
zevk duyulur. Demek ki ihtiyaçların tekrarı
usanç değil zevk verir: Her gün yer içeriz,
bundan rahatsız olan yoktur. Hatta bazı
tekrarlar vardır ki, her saniye insan buna ih
tiyaç duyar: Nefes alıp vermek gibi. Kim bu
tekrardan rahatsız olur? İşte aynen bunuıı
gibi “Allah, Allah” demek de ruhun, kalbin
ve aklın ihtiyacıdır, sık sık tekrarı haz ve huzur verir.
Özellikle bunalım, sıkıntı ve streslerin
ivgin olduğu asrımızda Allah’ı sık sık ana-
>!> ruha nefes aldırmanın önemi daha da
nmış bulunmaktadır. Allah’ı anmanın strevc
hastalıklara iyi geldiği yapılan bilimsel
ı ısırmalarla da tespit edilmiştir. Kalplerin,
Ulah’ı zikir ve O’nu anmakla tatmin olduıı,
‘..ıkinleştiği ve huzur bulduğu gerçeğini
Kur’an söylüyor:dikkat edin! Allah’ı zikir etmekle kalpler
imtihan olur (sakinledir ve huzur bulur.)
nedenle diyebiliriz ki, dünyada en
çok tekrar edilen söz, zikir, Kur’an’ın en
çok dikkat çeken ayeti olan Besmele’dir.
bir ayet olduğu halde Kur’an’da
defa tekrar edilmesi ona duyulan ihtiyacı ve önemi göstermektedir.